Campagne Fryslân zet 'm op
Het aantal fietsongelukken met letsel stijgt de afgelopen jaren genadeloos. Artsen luidden de noodklok, want er is een oplossing. Een simpele ook: het dragen van een fietshelm blijkt namelijk de kans op hoofd- of hersenletsel na een val met 70% te verkleinen. De provincie Fryslân voelt zich genoodzaakt Friezen op te roepen die te gaan dragen. Maar hoe? Daarvoor klopten ze bij BAAS aan.
Van onderzoeksrapport naar strategie
Voorafgaand liet de provincie al verschillende onderzoeken uitvoeren. De resultaten daarvan gebruikten we bij het vormen van een goed onderbouwde strategie met bijbehorend campagnehaakje: Fryslân zet ‘m op. We bepaalden triggers en weerstanden voor de verschillende doelgroepen: waarom zou iemand geen helm willen dragen? En wat heeft-ie nodig om dat te wél te gaan doen?
Want natuurlijk wil de provincie het liefst dat iedereen een fietshelm draagt. Niet alleen ouderen en jonge kinderen, maar ook iedereen er tussenin. We stelden daarom verschillende doelgroepen vast en maakten per doelgroep een subcampagne. Na een algemene start om iedere Fries aan te spreken, staat nu de eerste subcampagne ‘Samen opfietsen’, gericht op 55-plussers, online.
De campagne een gezicht geven
Aanvullend op de strategie ontwierpen we een huisstijl en werkten verschillende content uit. We interviewden onder meer een fiets(helm)verkoper, een fietsslachtoffer en een arts, ontkrachtten de grootste fabels met betrekking tot helmgebruik, doken in de fietsongevalcijfers, schoten winterse én zomerse campagnebeelden en werkten aan een pagina om de campagne te laden op de provinciale website.
Dag van de fietshelm
Op de Dag van de Fietshelm werd de campagne gelanceerd. Afgelopen maanden bereikten we via social media, met geadverteerde berichten, zichtbaarheid via banners, spandoeken, beachflags en meer tijdens bijvoorbeeld de Profronde van Surhuisterveen een groot deel Friezen, die we allemaal naar fryslanzetmop.frl leiden. Dé plek waar alle informatie samenkomt. Als je daar niet overtuigd raakt van het dragen van een fietshelm, dan raak je het nergens.
Een brede doelgroep, een brede verspreiding: óók op tv
Om nóg meer Friezen te bereiken, besloten we een commercial op te nemen die gedurende anderhalve maand op Omrop Fryslân wordt getoond. Want juist nu, nu de herfst in aantocht is, bomen hun bladeren latten vallen en de wegen gladder worden, is bij uitstek een geschikt moment om een fietshelm te gaan dragen. Friezen zijn immers niet van suiker en stappen met weer en wind op de fiets, dus waarom alleen in de zomer stilstaan bij het dragen van een fietshelm? Fryslân zet ‘m op! Jij toch ook?
Benieuwd naar de commercial? Je bekijkt ‘m hieronder: