Liefde voor Ameland

Van mooie bossen en duinen tot kilometerslange uitgestrekte stranden: Ameland staat niet voor niets bekend als eiland voor natuurliefhebbers, wandelaars en fietsers. Je kunt er genieten van de rust, de ruimte en de prachtige omgeving, en dat is iets wat toeristen massaal doen. Gemeente Ameland ontvangt ze met open armen, maar wil tegelijkertijd dat het eiland zo onaangeroerd mogelijk blijft. Maar hoe? Met dat vraagstuk klopten ze bij BAAS aan. Het resultaat: een informerende bewustwordingscampagne voor eilanders én toeristen, gebouwd op hun gemeenschappelijke deler: hun liefde voor Ameland.

Liefde voor Ameland
De campagnenaam werd daarom ook niet ingewikkelder dan dat: Liefde voor Ameland. Door mensen vanuit liefde, en vooral niet op een belerende manier, te vertellen over het eiland en haar natuur creëren we niet alleen bewustzijn, maar ook begrip.

Naast praktische en simpele tips van de boswachter en nuttige informatie over vervoer op het eiland, vertelt de campagne ook over de mooiste plekjes en verborgen parels die Ameland rijk is. Zo ontstaat er een mooie balans tussen informatieve en inspirerende content. Met al deze mooie verhalen en tips beïnvloeden we eilanders én toeristen op een positieve manier om goed voor het eiland te zorgen.

Welkom in onze wereld
Samen met het lokale mediabedrijf MLND gingen we daarom aan de slag met contentcreatie. We maakten een website (liefdevoorameland.nl), campagnevideo, advertenties voor de huis-aan-huis, flyers, duurzame disposables en bedachten een social media strategie én buscampagne.

Vanuit ‘Liefde voor Ameland’ creëerden we de subcampagne ‘Welkom in onze wereld’. Want als toerist betreed je een stukje ‘heilige’ grond, of je nu in het binnen- of buitenland bent. En vergeet niet dat de situatie op een eiland ook altijd nét weer anders is. Dus vakantiegangers en dagjesmensen zijn meer dan welkom, zolang ze de belangrijke waarden van het eiland respecteren.

Welke impact heb jij?
En of je nu kort, lang of altijd op Ameland verblijft, wat je daar doet heeft impact. Met de tweede subcampagne ‘Welke impact heb jij?’ zetten we eilanders en bezoekers aan het denken over hun gedrag en keuzes en de invloed die ze daarmee hebben op de natuur, het verkeer en de afvalhuishouding.

Op de social media kanalen spelen we in op dilemma’s, zoals 10.000 stappen aantikken of toch de auto pakken, en actualiteiten zoals de jaarlijkse Beach Cleanup. Ook laten we de eilanders aan het woord. Want als we ’t over impact hebben, dan kunnen lifeguards, politieagenten, brandweermannen, artsen en de KNRM-bemanning natuurlijk niet ontbreken.

 

Eilandverhalen
In de ‘eilandverhalen’ op de website vertellen eilanders openhartig over hun bijzondere ervaringen, maar ook over hoe zij impact maken én hoe we het eiland met zijn allen mooi houden. Hun liefde voor Ameland en passie voor hun beroep bleek de perfecte combinatie voor een impactvolle interviewreeks. Wedden dat je na het lezen van deze indrukwekkende verhalen iets hebt geleerd dat goed van pas komt voor je volgende bezoek aan Ameland? Om zo beter te letten op de natuur én elkaar?

   


Ook een creatieve campagne lanceren om bewustwording of gedragsverandering te realiseren of om een product of dienst te promoten? Neem contact met ons op om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.