Fryslân zet ‘m op!

Klant

Provinsje Fryslân

Locatie

Leeuwarden

Verbaasd met

Van plat onderzoeksresultaat naar een levendige campagne

Diensten

Strategie Concept en campagne Grafische vormgeving Tekst, Videografie, Fotografie, Online marketing

Het aantal fietsongelukken met letsel stijgt de afgelopen jaren genadeloos. Artsen luidden de noodklok, want er is een oplossing. En het is nog een simpele ook! Het dragen van een fietshelm blijkt namelijk de kans op hoofd- of hersenletsel na een val met 70% te verkleinen. Onze oosterburen weten het allang, maar hier hebben we die memo gemist. De provincie Fryslân voelde zich daarom genoodzaakt Friezen op te roepen een fietshelm te gaan dragen. Maar wat roep je dan? BAAS to the rescue!

Van onderzoeksrapport naar strategie

Voorafgaand liet de provincie al verschillende onderzoeken uitvoeren. De resultaten daarvan gebruikten we bij het vormen van een goed onderbouwde strategie met bijbehorend campagnehaakje: Fryslân zet ‘m op. We bepaalden triggers en weerstanden voor de verschillende doelgroepen: waarom zou iemand geen helm willen dragen? En wat heeft-ie nodig om dat te wél te gaan doen?

Want natuurlijk wil de provincie het liefst dat iedereen een fietshelm draagt. Niet alleen ouderen en jonge kinderen, maar ook iedereen er tussenin. We stelden daarom verschillende doelgroepen vast en maakten per doelgroep een subcampagne. Na een algemene start om iedere Fries aan te spreken, volgde de eerste subcampagne ‘Samen opfietsen’, gericht op 55-plussers.

Lees meer

Lees minder

De campagne een gezicht geven

Aanvullend op de strategie ontwierpen we een campagnestijl en werkten verschillende content uit. We interviewden onder meer een fiets(helm)verkoper, een fietsslachtoffer en een arts, ontkrachtten de grootste fabels met betrekking tot helmgebruik, doken in de fietsongevalcijfers, schoten winterse én zomerse campagnebeelden en werkten aan een pagina om de campagne te laden op de provinciale website.

Dag van de fietshelm

In 2023 werd op de Dag van de Fietshelm de campagne gelanceerd. De maanden daarna bereikten we via social media, met geadverteerde berichten, zichtbaarheid via banners, spandoeken, beachflags en meer tijdens bijvoorbeeld de Profronde van Surhuisterveen een groot deel Friezen, die we allemaal naar fryslanzetmop.frl leiden. Dé plek waar alle informatie samenkomt. Als je daar niet overtuigd raakt van het dragen van een fietshelm, dan raak je het nergens.

 

Lees meer

Lees minder

Een brede doelgroep, een brede verspreiding: óók op tv

Om nóg meer Friezen te bereiken, besloten we ook op onze provinciale televisiezender te adverteren. We bedachten de verhaallijn, schreven een script, spotten locaties en zochten een geschikt gezin echte Friezen voor de hoofdrol. Op een zomerse dag namen we de verschillende scènes op en in slechts een paar uren tijd stond de hele commercial erop.

Met de herfst in aantocht ging de commercial in première. Friezen zijn immers niet van suiker en stappen met weer en wind op de fiets, dus waarom alleen in de zomer stilstaan bij het dragen van een fietshelm? Juist de herfst, als bomen hun bladeren latten vallen en de wegen gladder worden, is bij uitstek een geschikt moment om een fietshelm te gaan dragen. Fryslân zet ‘m op! Jij toch ook?

Benieuwd naar de commercial? Je bekijkt ‘m hieronder:

Lees meer

Lees minder

Bekijk meer werk

Bekijk