Duurzaamheidscampagne

Eén voor één groener

model leunend tegen het een voor een groener logo

Klant

Gemeente Heerenveen

Locatie

Heerenveen

Verbaasd met

Het recyclen van een duurzaamheidscampagne én een nieuwe website

Diensten

Strategie Grafische vormgeving Tekst, Website, Huisstijl, Interview, Fotografie, Sociale media

In Heerenveen hebben ze grote ambities op het gebied van duurzaamheid. Maar een groenere gemeente ontstaat niet zomaar. Er wordt daarom met man en macht aan drie verschillende duurzaamheidsprogramma’s gewerkt, maar precies daar wringt de schoen. Want wie doet en communiceert wat naar inwoners? Kan daar verbinding gezocht en gevonden worden? En hoe zit het eigenlijk met die eerder bedachte en mooie, maar aangepaste en verzwakte, campagne: rijp voor de prullenbak óf een duurzaam concept dat gerecycled kan worden? Tijd voor antwoorden – tijd voor BAAS.

model leunend tegen het een voor een groener logo

Terug naar de baas-is

Toen we de vraag voor de ontwikkeling van een nieuwe duurzaamheidscampagne kregen, trapten we op de rem. Ere wie ere toekomt: er lag al een vet goede basis met de campagne Eén voor één groener. Maar de basis was aangepast en verzwakt en vroeg om een update. Dus dat is wat we deden. We pakten de eerdere strategie erbij, scherpten die aan waar nodig en pasten ‘m aan naar de tijd van nu. Dat was nodig, want op het gebied van duurzaamheid is er (niet alleen binnen gemeente Heerenveen) nogal wat veranderd afgelopen jaren.

Daarnaast verbonden we de drie programma’s, circulariteit, biodiversiteit en de energietransitie, en schreven op hoe de thema’s concreet in de campagne samenkomen. We kwamen daarin uit op zes thema’s: huis, tuin & omgeving, afval & hergebruik, vervoer, voedsel en ondernemen. Die zes thema’s vormden de basis voor de nieuwe website.

Lees meer

Lees minder

een voor een groener abri
een voor een groener social post energiecoach
een voor een groener social post fiets
een voor een groener social post witgoedwissel
behind the scenes een voor een groener fotoshoot

Een inspirerende website als verzamelplek

Duurzamer, of groener, leven is tegenwoordig een hot topic en gemeente Heerenveen daagt haar inwoners uit om mee te doen. Dat hoeft overigens niet ingewikkeld of duur hoeft te zijn. Immers: als iedereen íets doet, komt er iets in beweging. Stap voor stap. Eén voor één. En precies dat is wat we met de campagne willen overbrengen.

We verzamelden alle informatie, spraken collega’s, verdiepten ons in alle subsidies en schreven op basis daarvan nieuwe teksten. Daarnaast interviewden inwoners die er al één zijn. Zo is de nieuwe website eenvooreengroener.nl één grote verzamelplek, waar men geïnspireerd én geïnformeerd vandaan komt.

Lees meer

Lees minder

model leunend tegen het een voor een groener logo

Digitoegankelijk én activerend

Ondertussen gingen we ook aan de slag met de stijl: de originele stijl vonden collega’s in kleurgebruik te fel, de aangepaste stijl te zwak. We zochten naar een middenweg die the best of both worlds is. Eentje die goed leesbaar is, geprint kan worden, maar ook activerend overkomt. De nieuwe huisstijl vertaalden we door naar verschillende middelen, zoals het design van de nieuwe website, dat door de webbouwers van gemeente Heerenveen tot leven gewekt werd. Maar ook advertenties, flyers en abri’s, waarvoor we ook inspirerende inwoners fotografeerden, die er al één zijn.

Om ervoor te zorgen dat de campagne niet weer verwaterd, bedachten we formats, stelden we een contentkalender op en maakten we een huisstijlhandboek. Samen geven die middelen houvast om te kunnen blijven inspireren. En dat moet ook, want de ambitie van gemeente Heerenveen is nog altijd even groot: stap voor stap en één voor één naar een groenere gemeente Heerenveen!

Lees meer

Lees minder

een voor een groener poster
een voor een groener flyer
een voor een groener boekenlegger
een voor een groener rollup banner
een voor een groener visitekaartje

Bekijk meer werk

Bekijk